Retail
Specifiek voor de sector
Zoektocht naar gekwalificeerd personeel
De invloed van online verkoop
Stijgende arbeidskosten
Consument steeds prijsbewuster
Gekwalificeerd personeel voor uitstekende service
Het is de ontwikkeling die zich een aantal jaren geleden in heeft gezet, die het tekort aan goed winkelpersoneel onder de loep heeft gelegd, de online verkoop. Om de concurrentie met webwinkels aan te gaan, richten fysieke winkels zich steeds meer op een goede service en advies op maat. Ook omnichannel en experiential retail vragen om gekwalificeerde medewerkers met specifieke vaardigheden. En die zijn er niet veel. En als je ze hebt, wil je ze graag behouden. Door hen te betrekken bij hun rooster en een goede balans tussen werk en privé in de planning te waarborgen, behoudt je deze waardevolle krachten. Gemotiveerde en enthousiaste medewerkers zijn goud waard. Ze zijn immers het visitekaartje van je winkel.
Arbeidskosten in bedwang
Zeg je personeel, dan zeg je loonkosten. De meeste retailers hebben te maken met stijgende loonkosten en zoeken naar mogelijkheden om die in de hand te houden. Je personeelsplanning is daarbij een belangrijk wapen. Zet je die slim in, dan kan je dat een hoop opleveren. Bijvoorbeeld door je dienstenset beter afstemmen op je bezoekersstroom en openingstijden. Met Rostar OPA breng je dat perfect in kaart en kun je overbezetting voorkomen. Of door je planning met controles en waarschuwingen in te richten, waardoor je je bij het plannen al kunt behoeden voor te veel onkosten door overuren.
Grote en kleine aanpassingen
De optimalisatie van je planproces en resourceplanning hoeft niet altijd een grote ingreep te betekenen. Natuurlijk is het goed om het geheel aan bedrijfs- en planprocessen te analyseren en te kijken waar de winst te behalen valt. Onze business consultants kunnen je daar heel goed in bijstaan. En natuurlijk zal het in gebruik nemen van een planapp een grote bijdrage leveren in de manier waarop je met je medewerkers over de planning communiceert. Maar soms kan de inrichting van een eenvoudige telling of rapport al veel opleveren. Overzicht van de overuren, inzicht in de verzuimcijfers helpen bij het maken van de nieuwe planning en leveren een schat aan informatie voor je managementteam.
De dynamiek van onze retailklanten - Kappé, Lagardère Travel Retail en Schiphol Airport Retail bijvoorbeeld - blijft boeien en kunnen wij uitstekend ondersteunen.
Naar
Blijf geïnformeerd
Meld je aan voor de nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.